Teatr

1. Czego dzieci uczą się na zajęciach teatralnych, jak wpływają one na rozwój wyobraźni?

Prowadzone przeze mnie warsztaty z twórczego myślenia to połączenie dramy i działań ruchowych. Zajęcia są fabularyzowane, to znaczy, że w obrębie danego tematu dzieci biorą czynny udział w danej historii, wpływając na rozwój zdarzeń, rozwiązując problemy odgrywanych bohaterów. Dzieci uczą się samoświadomości własnego ciała, emisji głosu, prawidłowej dykcji ( ukończyłam również studia logopedyczne ), a także nabywają umiejętności społecznych – współpracują ze sobą i wspierają się.

2. Jaką metodą powinny być prowadzone zajęcia z zakresu edukacji teatralnej?

Korzystam z technik dramowych (na podstawie klasyfikacji dramy dla dzieci wg G. Boltona, a także niektórych technik dla dorosłych), różnych form improwizacji, a także technik relaksacyjnych, wybieram też dobrą literaturę dziecięcą. Zajęcia są autorskie- nie pracuje wg sztywnych scenariuszy, staram się czujnie dostosowywać materiał do osobowości, temperamentu i możliwości dzieci. Zdarza się, że to, co świetnie wychodzi i jest efektywne w jednej grupie, zupełnie nie sprawdza się w innej. Muszę więc być bardzo elastyczna i każde zajęcia są dużym wyzwaniem.

 

3. Co daje uczestnictwo dzieci w zajęciach teatralnych?

Dzieci wyrażają i oswajają własne odczucia - dzielą się nimi, rozwijają wrażliwość i zaufanie w stosunku do innych, pokonują nieśmiałość, szukają niecodziennych i zaskakujących rozwiązań - w trakcie zajęć dziecko kilkakrotnie podejmuje samodzielnie decyzję o rozwinięciu poszczególnych zadań i zabaw.To prawdziwa przyjemność obserwować, jak szczególnie bardzo nieśmiałe dzieci nabierają odwagi, zaczynają bardzo twórczo i aktywnie uczestniczyć w zajęciach.


4. Ile dzieci powinno brać udział w zajęciach, aby były one efektywne?

Dobrze pracuje się w grupie 8 – maksymalnie 12 osobowej.

 

5. Dlaczego wybrała Pani pracę z dziećmi?

Pamiętam, że kiedy miałam 12 lat, na zadane w szkole pytanie – kim byśmy chcieli być w przyszłości – odpowiedziałam, że najbardziej chciałabym pracować z dziećmi, uczyć baletu. Jak widać, marzenia się spełniają. Z tańcem byłam związana do matury, potem ukończyłam Akademię Teatralną i rozwijałam obie pasje. Jestem współautorką dwóch sztuk teatralnych dla dzieci (licznie nagradzanych i wystawianych w polskich teatrach), grałam gościnnie w przedstawieniach dla dzieci w Teatrze Guliwer i Lalka i tam - zafascynowana obserwowałam jak wymagająca i wrażliwa jest dziecięca publiczność. Chciałam to doświadczenie rozwinąć i zdecydowałam się na pracę z dziećmi… Dzieci ujmują mnie swoim nieustannym zdziwieniem w odkrywaniu świata, wrażliwością i otwartością. Bezpośrednim okazywaniem uczuć. Towarzyszenie im od najmłodszych lat w ich rozwoju daje mi prawdziwą satysfakcję… A od stycznia czeka mnie nowe wyzwanie - zaczynam współpracę z telewizyjnym programem dziecięcym ZIARNO i już nie mogę się doczekać…

 

Na pytania SK odpowiadał nasz ekspert - Pani Viola Bogorodź Instruktor zajęć teatralnych

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information